W dniu dzisiejszym, na zaproszenie Michała Zwyrtka, Członka Zarządu Okręgowej Izby Przemysłowo Handlowej w Tychach miałem przyjemność uczestniczyć w roli prelegenta
w bardzo ciekawej konferencji „Sukcesja w śląskich firmach rodzinnych i prywatnych”.
W trakcie konferencji brali udział również przedstawiciele śląskich firm rodzinnych takich jak m.in. Sachs Trans International, Mazur, Jantar Sp. z o.o., Brema Sp. z o.o., Instytut Biznesu Rodzinnego, Kancelaria Meld, Zwyrtek & Wspólnicy, JGBC oraz Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu, który dzielili się z uczestnikami konferencji wiedzą z zakresu dokonywania sukcesji w firmach i jej istotnych elementach pod kątem zarówno podatkowym jak i prawnym. Ponadto co w mojej ocenie było bardzo ciekawe sukcesorzy śląskich firm dzielili się w trakcie panelu dyskusyjnego swoimi osobistymi doświadczeniami z procesu sukcesji w ich prywatnych firmach rodzinnych.
Moja prelekcja dotyczyła komunikacji w procesie sukcesji, która jest jednym z kluczowych czynników w dokonywaniu tej zmiany pokoleniowej w firmach. Poniżej przedstawiam moje przemyślenia w tym zakresie:
Stwórz Plan Komunikacji.
Zbuduj zespół odpowiedzialny za komunikację sukcesji w twojej firmie i wyznacz osoby odpowiedzialne za koordynację tych działań
Plan komunikacji sukcesji pozwoli na wyodrębnienie tej komunikacji wśród innej kluczowej komunikacji w firmie
Stwórz jasny i klarowny przekaz, który eliminuje obawy i niepewność
Dostosuj język i styl komunikacji do grup interesariuszy
Zaplanuj część tekstową (główny przekaz) i graficzną komunikacji (obrazy statyczne, zdjęcia, treści video, wywiady)
Zaplanuj częstotliwość komunikacji, pory
Bądź transparentny i wiarygodny
Wybierz właściwe kanały komunikacji sukcesji i narzędzia
2. Zdefiniuj Grupy Interesariuszy.
Zdiagnozuj kluczowe grupy interesariuszy (sukcesorzy, rodzina, pracownicy, akcjonariusze, klienci)
Określ ich potrzeby, obawy i sposób w jaki będziesz komunikował do nich sukcesję Zaplanuj zasady komunikacji z każdą z grup interesariuszy ( przekaz, język, narzędzia, kanały)
Ustal kanały komunikacji z każdą z grup interesariuszy
Skorzystaj w razie potrzeby z usług zewnętrznych, doświadczonych specjalistów w zakresie komunikacji sukcesji
3. Wybierz Kanały i Narzędzia Komunikacji Sukcesji.
Dostosuj narzędzia i kanały komunikacji do grupy docelowej
Stwórz dedykowany landing page lub zakładkę na stronie internetowej firmy poświęconą sukcesji jako centralnego punktu informacji na temat zmian w firmie
Przykładowe kanały i narzędzia komunikacji sukcesji: (spotkanie wewnętrzne, social media, strona internetowa, mailing, płatna reklama, wewnętrzny system komunikacji z pracownikami, slack, inne)
4. Mierz swoją strategię komunikacji sukcesji.
Mierz swoją strategię komunikacji, to pozwoli ci na jej optymalizację i skuteczne dotarcie z przekazem do kluczowych grup interesariuszy
Określ kluczowe wskaźniki na podstawie, których będziesz mierzył efekty strategii komunikacji – KPI (key performance indicators)
Zaimplementuj odpowiednie narzędzia do monitorowania komunikacji
Monitoruj wejścia na landing page lub dedykowaną zakładkę na stronie www (google analytics, linki UTM)
Mierz wzmianki na temat twojej sukcesji w sieci (brand24, sentione, google alerts)
Mierz open rate czyli współczynnik otwartych wiadomości mailowych (mailing)
Liczba wyświetleń wiadomości admina (grupy prywatne na Facebooku oraz LinkedIn)
Liczba wyświetleń materiałów video vs. szacowana liczba odbiorców w danym kanale
Wdrażaj strategię, mierz, optymalizuj, dostosowuj
Z tego miejsca chciałem bardzo podziękować organizatorom konferencji za zaproszenie.
fot. Michał Zwyrtek
Zapraszam do pobrania mojej prezentacji w formacie PDF poniżej:
コメント