top of page

Jak wykorzystać LinkedIn w biznesie?

Zdjęcie autora: Krystian DryniakKrystian Dryniak

Zaktualizowano: 18 paź 2022



Linkedin to ponad 600 mln użytkowników na całym świecie. Co sekundę dochodzi 2 nowych członków. W Polsce to już ponad 3,5 mln osób. Według Akademii im. Leona Koźmińskiego 97 % polskich managerów znajduje się na Linkedin. Dlaczego powinieneś mieć profil na tym portalu? Jakie korzyści może przynieść dla ciebie i twojej firmy?


Linkedin pozwoli ci:

  • Zbudować wizerunek eksperta w twojej branży (personal branding)

  • Zbudować świadomość o twojej marce

  • Dotrzeć do osób decyzyjnych w firmach i pozyskać nowych klientów (lead generation)

  • Zbudować silną sieć kontaktów

  • Networkingować się

  • Komunikować się ze swoimi obecnymi i przyszłymi klientami, współpracownikami, partnerami

Zanim jednak rozpoczniesz swoje działania na Linkedin dobrze jest określić na jakim poziomie znajdujesz się w chwili obecnej jeśli chodzi o twoją aktywność na tym portalu. Zmierz swój Social Selling Index, współczynnik 0-100 mierzący twoją obecność na Linkedin pod kątem 4 kryteriów (profil, budowanie sieci, komunikacja, wyszukiwarka Linkedin, w ramach których możesz zdobyć 25 pkt. za każde kryterium). Zrobisz to klikając w ten link i przycisk "get your score free". Powracaj do tego indeksu i mierz go od czasu do czasu. W ten sposób będziesz mógł ocenić jaki zrobiłeś postęp w czasie w miarę wzrostu twojej aktywności na Linkedin.


Profil na Linkedin


Przede wszystkim zacznij od zbudowania dobrze wyglądającego profilu na Linkedin. Dzięki temu będziesz wyglądał profesjonalnie i wzbudzisz zaufanie w oczach potencjalnych klientów jak i twoich obecnych kontaktów. Umieść dobrze wyglądające zdjęcie ukazujące cię jako profesjonalistę, a także umieść zdjęcie w tle spójne z tym co robisz oraz identyfikacją wizualną swojej firmy. Pamiętaj o chwytliwym nagłówku oraz o słowach kluczowych charakterystycznych dla twojej branży, które zapewnią ci lepszą indeksację w wyszukiwarce Google i zwrócenie na siebie uwagi potencjalnych klientów.



Umieść podsumowanie zawodowe pełne twoich osiągnięć, twoich kompetencji, tego czym się zajmujesz, słów kluczowych charakterystycznych dla branży w której pracujesz. Podsumowanie zawodowe może mieć zarówno formę tekstową jak i interaktywną. Jeżeli dysponujesz filmami, prezentacjami z ofertą twojej firmy, animacjami, dodaj je do swojego podsumowania. To napewno wzbogaci twój profil na Linkedin, uwiarygodni i przekona do ciebie potencjalnych klientów.


Przygotuj profil na Linkedin co najmniej w dwóch językach, polskim oraz drugim zagranicznym, w którym się najczęściej komunikujesz. Utwórz również unikalny URL dla twojego profilu na Linkedin, to jedyny taki adres w Polsce, dlatego też dobrze, żebyś go zajął przed innymi.


Pamiętaj, że media społecznościowe to transparentność i siła rekomendacji dlatego też na twoim profilu powinny znaleźć się potwierdzenia kompetencji przez innych użytkowników oraz rekomendacje. Umieść link do swojego profilu na Linkedin w stopce mailowej, na wizytówce. Dzięki temu będziesz aktywnie budował swoją sieć.


Budowanie sieci kontaktów



Linkedin to przede wszystkim nasza profesjonalna sieć biznesowa. Budujmy ją aktywnie, zapraszajmy więc każdą nowo poznaną osobę na Linkedin. Dzięki temu, że sukcesywnie budujemy swój profesjonalny network na Linkedin mamy do kogo komunikować o naszej ofercie, produktach, trendach na rynku, sukcesach, słowem o tym wszystkim co się dzieje w naszej branży, w naszej firmie. Maksymalnie możemy zgromadzić 30 tysięcy kontaktów na Linkedin. Jeżeli chcesz przyjmować zaproszenia od innych i jesteś otwarty na budowanie kontaktów umieść w swoim nagłówku słowo LION co oznacza "Linkedin Open Networker".


Funkcja Kodu QR naszego profilu na Linkedin

Na 90 % moich biznesowych spotkań osoby, z którymi się spotykam nie mają przy sobie wizytówek. Tutaj z pomocą przychodzi nam Linkedin. Wystarczy, że włączymy funkcję kodu QR naszego profilu na Linkedin i przedstawimy nasz kod naszemu rozmówcy lub zeskanujemy jego kod linkujący do profilu na Linkedin. Dodatkowym atutem tej funkcji są oczywiście kwestie kosztowe i środowiskowe poza oczywiście dobrym wrażeniem :)




Funkcja "Znajdź w pobliżu"

Gdy uczestniczysz w konferencji, evencie, szkoleniu, targach skorzystaj z opcji "znajdź w pobliżu". Wystarczy, że wejdziesz w aplikacji mobilnej Linkedin w twoją sieć i uaktywnisz u góry funkcję znajdź w pobliżu. Dzięki niej będziesz mógł zidentyfikować osoby biorące udział w tym samym wydarzeniu co ty, będące w twoim pobliżu. Jest tylko jeden wymóg. Osoby te muszą również mieć włączoną tą funkcję abyście mogli nawzajem się znaleźć.



Komunikacja na Linkedin


Już 20 lat temu Bill Gates mówił "Content is the king". Dzisiaj to stwierdzenie tym bardziej zyskuje na znaczeniu. Pamiętaj, żeby co najmniej dwa, trzy razy w tygodniu publikować na swoim profilu na Linkedin w godzinach o największym zasięgu organicznym to jest między 12-14. O czym mam publikować? To pytanie słyszę często w trakcie moich szkoleń lub spotkań z klientami. Publikuj treści związane z twoim biznesem, branżą, edukuj, pomagaj, inspiruj. Twórz unikalny content pełen słów kluczowych związanych z twoją branżą, buduj swój wizerunek eksperta.


Algorytm Linkedin jest połączeniem man and machine, znaczy to, że oprócz botów publikowane przez ciebie treści analizują również ludzie. Publikuj więc systematycznie ciekawy content, używaj grafik/zdjęć z logo twoje firmy, używaj hashtagów oraz komentuj własne treści wywołując innych użytkowników Linkedin do odpowiedzi. To wszystko zapewni ci szerokie zasięgi komunikacyjne.


Dodatkowym atutem komunikacji na Linkedin są statystyki publikacji na podstawie których możesz podejmować swoje decyzje biznesowe pod kątem sprzedaży. Do jakich firm skierować twoją ofertę bądź w jakim mieście przeprowadzić kampanię reklamową.


Opublikowany post na Linkedin



Szczegółowe statystyki wyświetleń posta



Angażuj się również w branżowych grupach dyskusyjnych na Linkedin, pomagaj innym rozwiązywać ich problemy, dzięki temu będziesz eksponował swój wizerunek i wiedzę, którą posiadasz. Zwrócisz uwagę innych na siebie. Pamiętaj, że możesz dołączyć do 50 grup dyskusyjnych na Linkedin, możesz również wysłać bezpłatnie 15 wiadomości miesięcznie do członków tej samej grupy.


Lead Generation na Linkedin - Social Selling



Linkedin to również doskonałe miejsce do zdobywania nowych klientów. Umiejętne jego wykorzystanie pozwala przyśpieszyć lejek sprzedażowy nawet sześciokrotnie. Dzięki wyszukiwarce Linkedin, płatnej subskrypcji Linkedin Sales Navigator lub metodzie boolean search w Google możesz bardzo szybko zidentyfikować osoby decyzyjne w firmach i zacząć budować z nimi relacje, które w dalszej kolejności mogą zaowocować współpracą. Metodę tą opiszę szerzej w jednym z kolejnych postów na moim blogu.


Umiejętne wykorzystanie możliwości jakie daje Linkedin może zaowocować większą świadomością o twojej marce, rozpoznawalnością, zbudowaniem wizerunku eksperta, solidną bazą profesjonalnych kontaktów, które znacznie przyczynią się do wzrostu twojej sprzedaży.


Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach jakie daje Linkedin w kontekście twojej firmy? Zapisz się na jedno z moich szkoleń Linkedin Workshop


Jakie są twoje doświadczenia z używania Linkedin w codziennej działalności biznesowej? Podziel się nimi w komentarzach poniżej.

0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


 Codzienna dawka inspiracji

© 2021 Copyright by Krystian Dryniak

bottom of page